Behöver lite rådgivning

DATUM: 2011-08-03 / TID: 22:25:34


Jag har ju i någon form tänkt att kolla upp Avons. Först var jag inne på en veterinärbesiktning, men eftersom en sådan är gjord såpass nyss så har jag funderat på att ta ut min equiterapeut istället. Tycker en ET går igenom mer djupgående i muskulatur osv.

Låter kanske helt knäppt, men jag vill inte åka och in och böja honom utan "anledning", han är ju varken oren eller halt vad jag kan se och känna iaf. OM han nu skulle skena/få panik pga smärta (vilket jag inte tror) så tror jag isåfall att det sitter i ryggen på honom, om man ska tänka logiskt. Sen borde det väl också kännas runt ryggmuskulaturen om han tex skulle ha något fel i ryggen om man tänker på själva skelettet/kotorna, då borde ju muskulaturen runtom vara extra spänd där, eller att han är sne eller omusklad på vissa ställen. Sen kan ju inte en ET göra varken ultraljud eller röntgen undersökningar, men är han fint musklad och inte har några diffusa problem i muskulaturen så borde det ju vara ett ganska gott tecken, eller tänker jag helt fel?

Hur hade ni gjort i min sits?

Problemet är bara att min ET är bortrest och kan inte förrän den 24:e augusti. Men jag tror heller inte att det är någon fara att vänta. Guuud vilket oformulerat inlägg, får skylla på att jag är trött ;)

Postat av: Mikaela

Kan du inte beskriva hur han beter sig när du rider honom =) Jag vet två hästar som led av en helt annan sak än vad ägaren trodde.. De hade snett bäcken, och det gjorde att de inte var lika sammarbetsvilliga, hade ont och oftast så så "busade" dom så som vi kallar det. Men det gör det givetvis för att de har ont..



Jag tycker verkligen att du skall kolla upp med din ET, bättre att veta säkert än inte alls! :)

2011-08-03 @ 22:45:39
URL: http://www.mikaelaljungberg.blogg.e
Postat av: Bonnie

Jag använder mig av en superduktig tjej som jobbar med equine touch som har gett mest resultat på mina hästar:)



sv:Tack:)

2011-08-03 @ 22:46:17
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Emma -

Låter som en bra ide, men som du säger kanske inte är så bråttom. Ta det lugnt med honom, skritta och promenera med honom. Massera honom..

Kan ju vara så att han har någon låsning, och som du beskrivit så är det vid tex galoppfattningar som han drar iväg, så kan de ju bero på att det gör ont, och för honom känns de som att de inte är någon bra ide att galoppera. Den finns säkert en logisk förklaring till allt detta.



Kan ju ha och göra med hur han är riden tidigare, hårt tränad osv.



Hoppas de löser sig.

2011-08-03 @ 23:11:32
URL: http://crazygirlinthisworld.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Jag hade väntat till ET iaf. :-)

2011-08-04 @ 06:03:29
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Sv: Okej. Jag tänkte mer om han betedde sig som om han hade ont. Men han värkar bara vara allmänt orolig och nervös. Det kanske beror på förra ägaren och hur hon behandlade, men för säkerhetskull så tycker jag att du ska låta en ET eller vetrinär kolla på honom! Lycka till och skynda långsamt så ska du se att ni verkligen är sammansvettsade sen ;)

2011-08-04 @ 21:44:13
URL: http://mikaelajungberg.blogg.se/
Postat av: Carro

En ET eler massör eller en Kraniosakral terapeut skulle nog vara toppen på honom. Är han veterinärbesiktad så är han säkert ok, men han kan ju sitta fast eller ngt annat som de andra kan hjälp med.

Min häst gillar inte massage, han blir arg och spänd och då tar han inte till sig det heller. Har däremot testat kraniosakral, och det ger en otrolig respons. Tar mkt bättre på honom, och han njuter av det. Där visar han åxå var han vill ha hjälp.

Så det kan jag rekommendera :)

2011-08-05 @ 11:34:26
URL: http://sartorius.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag hade nog vänt mig till en klinik med tillgång till röntgen och ultraljud. Och om inte det visade något så skulle jag gå vidare med ET.. Inte för att jag på ngt vis misstror ET:er men för att kunna utesluta sprickor/frakturer/inflamationer redan från början. Nu vet jag ju inte vilken besiktning som gjordes och om han röntgades då, men så hade iaf jag gjort :) lycka till!

2011-08-05 @ 12:40:02
URL: http://pumpan.blogg.se/
Postat av: Amanda

Skrev fel bloggadress :o pumpan.bloggplatsen.se ska det ju förståss vara!!

2011-08-05 @ 12:42:10

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0