Jag borde skaffa mig en hockeyutrustning...

DATUM: 2011-07-10 / TID: 18:17:41


...eller iaf en säkerhetsväst, vilket är det första jag åker och köper imorgon bitti ;) Red lite dressyr sent igårkväll, därav hann jag aldrig med en uppdatering.

Avons var väldigt på tårna igår och det är riktig power i den där grabben ;) Red fram honom länge och ordentligt, han är ju väldigt känslig i ridningen och det är svårt att hitta en balans, men alla bitar kommer säkert att falla på plats allt eftersom. Han är stel som en pinne i högervarvet, och han blir lite stressad när jag ställer lite krav som han inte klarar av. I vilket fall som helst så försöker jag rida honom i en lång och låg form, då jag tror att han blivit riden mycket i hög form och inte genom hela kroppen ordentligt, det är så det känns iaf. Så igår var fokus på att länga honom och han fick kliva på i ett friskt tempo tills han var avslappnad i den låga formen. Gick riktigt bra och kändes likaså. Dock tycker han inte om när man släpper stödet till hans mun, han drar (pullar) och slår med huvudet om man inte har en stadig hand, men tar man lite för mycket i honom blir han också väldigt känslig och irriterad, så jag försöker hitta en balans där han trivs.

Bitvis kändes det riktigt bra,
när jag väl hittade den där balansen och han flöt på, men mestadels gick han och kastade med huvudet och drog och var lite småirriterad över att jag inte gav honom en tillräckligt stadig hand. Körde en massa tempoväxlingar och övergångar då grabben har väldigt svårt att förstå vad "sakta av" betyder ;) Här är det full fart framåt som gäller. Tog en hel del galoppfattningar i vänster varv där han är som stadigast och mest välbalanserad. Han har en tendens till att rusa fram i galopp, det ska gå fort :P I högervarvet vill han gärna ställa lite utåt innan han slappnar av och hittar sin egen balans, så där blev det mest skritt och trav, men såklart kunde jag inte låta bli att prova en galoppfattning, vilket jag aldrig skulle ha gjort. Precis inna fattningen så blev han lite tjaffsig i munnen och jag min dumming släpper efter på tyglarna precis i fattningen och driver på honom ganska mycket in i själva galoppen, han blev skitstressad och kastade sig in i galopp och fortsatte i full fart framåt, jag flög ju självklart av som en vante och landade på rygg, kanade någon meter och slog i bakhuvudet ganska rejält. Tror även att jag blev knockad utav honom precis innan jag flög av för jag hade rejält ont i näsan >.<

Jag satte mig genast upp igen,
yr som en höna var jag, men han får aldrig lära sig att han kan kasta av mig och sedan rider jag inte mer. Glöm det grabben! ;) Det roliga är att jag har film på hela händelsen, tyvärr inte på den här datorn, men ska fixa den imorgon om jag har möjlighet. Så en säkerhetsväst kan nog sitta fint om jag ska tämja det vilddjuret ;)

Postat av: Carro

Men fy! hoppas du inte slog dig för illa.

Men han var lite speciell tyckte jag du sa? Hoppas han hittar lugnet och tryggheten snart, och sen tar det ju ett tag innan man lär känna varann.

Väst låter som en bra investering ;)

2011-07-11 @ 17:17:34
URL: http://sartorius.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0