Hoppning

DATUM: 2011-07-25 / TID: 22:59:13


Idag blev det äntligen av! :) Och om man kan kalla det hoppning går väl alltid att diskutera ;) Handlade väl snarare om markbom, 30 cm och 40 cm hinder. Men jag valde att avsluta vid 40 cm då Avons var så enormt taggad och drog iväg efter hindret, så det tog mig 1½ varv på banan att få stopp på han! Huga! :P Dessutom vek han av och satte fart i korsgalopp eller förvänd galopp (oftast).

Jag red bara på ett hinder och red mot det i trav, varje gång. Dels för att han inte skulle rusa mot det och dels för att han skulle fokusera lite bättre. Jag är helt klart nöjd, även om jag vet att han hoppar minst 120 cm under ryttare (gjorde det på provridningen) så känns det bättre för mig att börja helt från början, särskilt när vi inte känner varandra helt ännu och han har tendenser till att rusa iväg som ett ånglok och det finns absolut ingen stoppknapp på grabben ;)

Är jättenöjd faktiskt! Ännu ett steg i rätt riktning och det känns väldigt roligt. Nästa gång ska jag testa kimblewick/jaktkandar på honom. Är verkligen emot att betsla upp, men hellre ta snällt i ett skarpare bett än att behöva slita och dra i ett vanligt bett. Iaf tills vidare så kanske han lugnar ner sig. Han är ju trots allt riden på ett hemskt pessoabett innan, så det är väl inte konstigt att han är stenhård i munnen i vissa situationer. Målet är ju såklart att rida på ett helt vanligt tränsbett som jag gör i dressyren.

Imorgon kommer det ev en liten film från dagen.

Postat av: Anna m. Ridtravaren Emmet

Somsagt testa kimblewick/jaktkandar på honom på de grenar han blir väldigts tark i. Jag har kimblewick på emmet och han älskar de bettet. har de när jag rider ut och när jag hoppar. men mitt mål är oxå att kunna rida på vanligt tränsbett. kimblewicket är ju det mildaste stångbettet. hellre ett lite lite skarpare för o slippa sitta o slita hästen i munnen. för det är ju helt klart inget som man vill göra elr ska behöva. :d men vad kul att det ändå gick bra med hoppningen:D

2011-07-26 @ 00:47:07
URL: http://supertravarna.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Vad roligt att det ändå gick så bra! =)



Ser fram emot filmen verkligen!

2011-07-26 @ 22:43:50
URL: http://mikaelaljungberg.blogg.se/
Postat av: Caroline

Kul att skutta lite :D enormt sugen på det själv!

2011-08-03 @ 10:31:06
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0