Det är inte lätt när det är svårt

DATUM: 2011-07-17 / TID: 22:04:06


Har varit lite dålig på att uppdatera nu under helgen. Jag har målat hela garaget och pysslat en massa på gården, så jag har varit inne sent om kvällarna :)

I fredags blev det iaf ridning. Som jag skrev i tidigare inlägg så hade jag lite övningar jag gärna ville prova på med Avons, men det gick inget vidare. Han var laddad till MAX och superkänslig och ville springa iväg i världens fart. Så det fick bli 1 timmas skritt med massa lösgörande arbete tills han slappnade av, då bestämde jag mig för att lägga av för dagen. Men jag var supernöjd ändå ;)

Igår blev det ridning igen och
denna gången satte jag på honom gramanen, mer tänkt som en "livlina" för mig, låter värre än vad det är, men låt mig förklara.. Avons är som sagt superduperkänslig, särskilt till en början. Det är knappt så att jag får sätta mig upp för råkar jag snudda honom med foten så får han spader. Sen är han lite på sin "vakt" de första 15-20 minuterna. Under denna tiden så kan han gå helt avlappnat men så fort jag råkar röra till mig lite "hastigt" så kutar han iväg två steg, detta leder ju till att jag i ren reflektion tar tag snabbt i tyglarna för att stanna honom, i samband med att jag gör detta bli han ju livrädd för mina hastiga rörelser. Haha, herregud va svårt det är att förklara. Som sagt, det låter nog värre än vad det är. Därav provade jag gramanen på honom för att slippa att han sätter upp huvudet och kutar iväg och på så vis kan jag direkt slappna av och känna mig mer "trygg".

Kändes riktigt bra bitvis,
men mot slutet i galopp blev han lite trött och ville gå lite bakom hand. Allt handlar om att JAG måste lära mig att rida honom. Det är ju egentligen inte han det är fel på, utan det gäller för mig att lära känna honom, läsa av honom och kunna inverka på ett korrekt sätt. Han är väldigt olik Jippan vad gäller allt i ridningen. Jippan var inte alls känslig och han fick man sitta och "putta" på ganska ofta, medan Avons gärna pinnar på framåt bara man ens tänker tanken.

Har iaf kommit fram till
att får man denna hästen på sin sida så är han helt jäkla underbar. Känslan är obeskrivlig när man får till "det där" med honom och jag tror att han är en oslipad diamant :D

Idag fick Fjantons vila
;) Han gick lite hårdare igår så jag tyckte han var värd det.

I nästa inlägg kommer en film från gårdagen.


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0