Tömkörning

DATUM: 2011-08-09 / TID: 21:14:11


Slutade jobbet vid 18 och åkte ut till stallet för lite tömkörning med Avons. Det gick väl sådär kan jag direkt säga ;) Han blir väldigt stressad utav tömmarna, särskilt när man går på sidan/bakom och de ligger på hans rygg - det går icke! Så jag stod snällt i mitten, men han var fortfarande lite stressad utav tömmarna på något vis och han pinnade iväg lite för mycket i skritt, dessutom så lyssnade han inte på mig när jag ville att han skulle stanna (antagligen för att han var lite stressad).

Till slut gick jag framför
honom för att få stopp på honom och skulle belöna honom med lite godis, då blir han plöstligt rädd för tömmarna som jag hade rullat upp i handen så han vände och började springa bort från mig. Det var ingen idé att ta strid med honom och försöka få stopp på honom, särskilt inte när tömmarna låg över baken på honom så jag släppte direkt för att slippa slita i honom. Han sprang längst ner i hagen och frustade någon gång sen stod han och väntade på att matte skulle hämta honom ;) Vilken häst! haha..

Så jag tog och longerade honom istället och då var han genast lugnare. Fjanthästen! :P Så nästa gång blir det inte tömkörning utan longering istället. Vill inte utsätta hans psyke att bli stressad på banan, så vi tar det han känner sig bekvämast med just nu.

Postat av: PM

mitt halvblod beter sig precis likadant, longering går hur bra som helst, men vid tömkörningen får han panik av tömmarna. Funkar inte heller att bara stå i mitten. Får väl helt enkelt inse att tömkörning inte e vår grej och fortsätta med enbart longeringen :)

Grymt snygg häst du har annars :)

2011-08-10 @ 07:45:49

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0