Skritt

DATUM: 2011-08-21 / TID: 19:23:22


Idag tyckte jag att det var dags att ta tag i lite skritt uppsuttet. Började med det som jag gjort de sista dagarna, nämligen att flytta för tryck, backa och hänga mig i sadeln. Allt gick suveränt ända till jag satte mig upp. När jag hängde i sadeln och tog på han överallt, samtidigt som jag masserade halsen på honom och pratade med honom så slappnade han av och stod mest och sov. Sen när jag väl skulle sätta mig i sadeln så for huvudet upp i vädret, han blev stel som en pinne och han var helt stirrig och med andra ord blockerad.

Försökte få han att komma ur sin "blockering"
genom att ställa in huvudet mot mitt ben och ge han godis. Sen lugnade han sig efter mycket masserande på halsen osv.. Sen var det dags att ta ett steg fram i skritt, vilket inte är allt för lätt. Han blir ryckig, stressad och vet knappt inte vart han ska ta vägen. Stackarn! Måste verkligen vara hemskt för honom att vara sådan. Tog ett steg i taget och han steppade på sidan, ville rusa iväg osv, men till slut sänkte han huvudet och slappnade av. Bytte då till höger varv, hans svåra varv, och där var han otroligt stel idag. Han trängde innåt som tusan och gick felställd så jag bad honom att iaf ställa huvudet lite mer rakt, han fick smått panik och ställde sig istället och studsade. Jag hoppade av, longerade honom lite i höger varvet sen satte jag mig upp och red honom i vänster varv. Ingen idé att göra det mer obehagligt för honom än vad han redan tycker att det är.

Hans svåra varv har varit höger ända sedan han kom till mig, men efter lite lösgjörande arbete har han släppt fint och man märker ingen skillnad på varken höger eller vänster sida, men jag vill inte ställa några krav på honom förrän jag vet att han är fysiskt kapabel till att göra det jag frågar han om. På torsdag morgon kommer ET och därefter får jag utgå helt enkelt. Tills dess går Avons på mer eller mindre vila.

Postat av: Camilla

Min ena häst hade oxå jätte svårt för höger varv. Men det släpper mer och mer =)Ne släpper det nästan redan efter uppvärmingen. Trevligt blogg!

2011-08-22 @ 09:27:06
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: lina

Läser din blogg nästan dagligen men har nog inte kommenterat ännu :) Spännande att följa er utveckling! En grej som jag tänkte på när jag läste detta inlägget är att du kanske bara skulle suttit upp på honom, klappat honom, masserat osv och sedan avslutat när han slappnade av med dig på ryggen, stillastående. Känner igen typen av häst litegrann och saaaaaaakta, sakta fram är det ju som gäller. Du kanske ska vänta med att skritta tills han är helt till freds med att du sitter på honom och kan klappa, prata, flaxa lite med armar och ben osv?

Hoppas du inte tar det som kritik, för du vet ju vad som är bäst för din häst och jag är ju bara en som läser bloggen och har inte sett er irl. Men det var bara en tanke :) Kram och keep up the good work!

2011-08-22 @ 14:37:31
Postat av: Malin

Beundrar ditt tålamod fruktansvärt mycket!!!

2011-08-22 @ 16:05:56
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: Linda

Sv: Okej jag förstår, han kanske är en häst som behöver arbeta regelbundet för att inte bli tittig/nervig?



Det går helt ok för mig, dock har min donna blivit så jäkla tjurig vid hanteringen :P Får exempelvis inte sitta upp längre men men de kommer i sina perioder, annars går det bra och hon känns fin att rida.

2011-08-22 @ 20:29:38
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Linda

Alltså enligt folk som "haft att göra med henne" förut säger att hon alltid varit en bitch, dock kan jag inte hålla med om detta, visst har hon mycket vilja och mcyket att säga till om men elak är hon inte, snäll som en ängel.

O visst fanns det en del att träna på när jag köpte henne men nu beter hon sig liiite mer dominant faktiskt..



Ja hon är ju känslig och STO så man får väl hoppas det är pälssättningen ;) Hon hårar ju en del..



Vad har du för planer med Avons :)?

2011-08-22 @ 21:25:51
URL: http://mittangsull.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0