Idag har jag...

DATUM: 2011-08-27 / TID: 21:06:09


...RIDIT! :O Vilket är helt normalt för dem flesta som äger en häst, men inte lika självklart när man äger en AVONS ;)

Jag har verkligen lärt känna Avons så mycket bättre denna veckan. Jag har spenderat otroligt mycket tid tillsammans med honom och det har verkligen gett resultat. För det första blir han inte rädd för tränset, har tränsat honom flera ggr om dagen i samband med att han fått godis som belöning. Sen kan jag nu sitta upp utan att han höjer huvudet till skyarna, eller som han tidigare gjorde, sprang i sidled och jobbade sig så fort jag försökte sätta foten i stigbygeln. Han står även kolugn när jag satt mig upp utan att tuppa sig och vilja krypa ur sitt eget skinn. Framsteg! :D

Idag började jag med att longera honom lite i skritt, just för att testa och känna av hans humör. Han stannade fint på kommando och var lugn och trevlig så jag satte mig upp. Klappde honom och pratade med honom, sen hoppade jag av och gick med han några steg och satte mig sedan upp igen. Gjorde såhär ett par ggr, sen började jag förflytta honom ett steg åt gången så jag kände att jag hade kontroll och att han var med mig, vilket han var.

I vänstervarvet var han avslappnad, mjuk och lyhörd. Här blir han dock lite "springig" för skänkeln. Dvs att han är superkänslig för skänkel på denna sidan och missuppfattar mig gärna när jag tex ska göra halt, då gör han lite halvstressade skänkelvikningar ist. Tror dock att mycket kan sitta i mig, jag tror  nämligen att jag sitter till lite för mycket på vänster sida i själva halten vilket gör att han istället flyttar undan. Han är väldigt känslig för sätet, eller rättare extremt känslig för sätet, alltså tvärtemot vad Jippan var om man säger så..Så jag är inte riktigt van vid det ännu.

I högervarvet fungerade han inte alls idag. Extremt stel och vill inte böja igenom för fem öre. Han var som en träplanka åt det hållet. Där biter han sig också tag i bettet för att slippa mina ledande tygeltag, så tänderna ska kollas i veckan! Jag hoppade istället av och gick med han på volten samtidigt som jag satte handen vid skänkelläget och bad han flytta undan och böja sig för min hand ("skänkel"), det gick mycket bättre. Han behöver verkligen tränas upp ordentligt i denna sidan, men som sagt, tänderna är prio 1. Sen satte jag mig upp och red ett vänstervarv på volten med ca tre halter, där var han riktigt avslappnad och lyssnade verkligen så då la jag av för dagen :)


Du är allt annat än lätt, min lilla knasboll :love:


Postat av: Alexandra

sv: nej ja tog inte illa upp heller ;).. och det är det där med maskiner vi måste försöka få ur. för har dom ett stall på 30 hästar som går i omgångar så blir de lätt att ingen känner ingen tillslut.. sorgligt. Pengar styr allt.. men det är tur att vi små flickor med stora drömmar och mycka ödmjukhet och hjärta finns som kan ta oss an dessa avdankade dåliga hästar och ge dom en chans att få leva över 6 års ålder.. Tänk om en skulle göra med människor som vi gör med djur.. ?"spring Oskar för fan spring, ja skiter i om du har svårt att andas ja måste vinna, vinn lite pengar till mammma så får du sitta på ditt rum sen"

2011-08-28 @ 00:45:43
URL: http://viggenochjag.blogg.se/
Postat av: Alexandra

han är så himla snygg måste ja få tillägga :D..!!

2011-08-28 @ 00:49:49
URL: http://viggenochjag.blogg.se/
Postat av: Camilla

Vad roligt att det går framåt =D



SV: jo det är lite lyxigt faktiskt... =)

2011-08-28 @ 11:55:03
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: Tilde

Kul att det går bra! :)

2011-08-28 @ 14:09:28
URL: http://empirebroline.tumblr.com
Postat av: Sätilaryttaren-

sv; det täcker är riktigt snyggt! Tror jag verkligen att han skulle göra =)

2011-08-28 @ 18:44:16
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0