Longering/Tömkörning

DATUM: 2011-09-01 / TID: 15:02:37


Gav mig på lite longering och tömkörning idag. Började med att longera honom i båda varven då han blir lite stressad vid tömkörningen. Vet ej varför, men antagligen är det tömmarna som ligger snett över ryggen på honom.

Efter lite longering kopplade jag om och började
tömköra honom. DIREKT blir han osäker/rädd och vägrar lyssna på mig. Han bara går och går.. Det går inte få någon direkt kontakt med honom. Börjar jag då ta i tyglarna/tömmarna för att göra halt så bara han rycker tag i bettet och blir stressad och börjar nästan takta istället. Så jag fick göra volten mindre och mindre tills jag fick stopp på honom och longerade han istället. Det är EXAKT sådanhär han blir i ridningen, samma tendenser, samma pinniga steg - ja exakt samma i allting! Det konstiga är att han fungerar superbra i longering och lyssnar på minsta lilla vink från min sida.

Jag tror att om jag får honom stadig i tömkörningen så kommer jag ha OTROLIGT mycket nytta utav det i ridningen, med tanke på det som jag nämnde ovan. Men idag ville jag inte riskera att stressa upp honom då jag var helt själv. Måste nog börja med att ha någon som leder honom tills han lär sig att det inte är något farligt när jag går där med tömmarna. Det speglar sig mer och mer i Avons att han faktiskt blivit riktigt felbehandlad vad gäller både markträning och ridning. En rätt hanterad häst blir inte såhär blockerad och "rädd". Men träning ger färdighet och jag tycker vi gör framsteg för var dag. Tycker bara så otroligt synd om honom, det kan inte kännas bra för honom att hela tiden känna sig pressad, stressad och vara rädd.


Postat av: Q med ridtravare i fokus!

svar.. typ ;-) Knas blev ju givetvis spänd.Men sen är det lite annorlunda med honom just i det här läget.Knas är ju körhäst i grunden vilket din inte är.



Men knas hade problem även han i tömkörningen och longeringen men inte alls likt din .visst blev knas spänd men han blev också förbannad och det med besked.

Att springa runt någon som driver på är en dominerade övning vilket knas inte gillade.Han gjorde utfall.



På din beskrivning låter det som om det är tömmarna som stör honom .Jag antar att du har hög tömsättning redan som det är?Har du provat att sätta innertömmen likt på bilden i inlägget och den yttre från bett till gjord och jobba honom på volt till att börja med?

mvh/Q

2011-09-01 @ 16:29:49
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Mikaela

Ojdå! Ungefär samma beteende hade en bekants b-ponny vid tömkörning och körning också. Men efter lite mentalt stöd och hjälp ifrån mig vid sidan av honom så funkar allt superbra idag och han älskar att köras numera :) Så försök att få hjälp av någon som går brevid Avons undertiden du tömkör honom. Då får han ju lite mentalt stöd! Lycka till! =)

2011-09-01 @ 18:30:57
URL: http://mikaelaljungberg.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0