God morgon

DATUM: 2011-09-09 / TID: 09:36:42


Det var riktigt trögt att gå upp imorse. Jag börjar iofs jobbet 12-18 idag så jag hade ju egentligen inte behövt gå upp så tidigt MEN är man lat som jag var igår och inte orkade göra middag tills idag får jag glatt skylla mig själv :( Så nu står middagen klar efter en timmas jobb med den.

Jag gjorde iofs en massa annan nytta igårkväll så som att hämta hem ett lass hö. Jag försöker få tag på hösilage istället för hö. Mitt hö vill bli fuktigt och mögla så jag har fått slänga hur mycket som helst. Sen är Avons väldigt känslig för damm vad jag märkt, så jag tror att han eventuellt skulle passa bättre på hösilage. Det verkar dock som att det är svårt att få tag på de där små fyrkanstbalarna. Det är ju absolut ingen idé för mig att köpa en rundbal på 300 kg, det kommer mögla med en gång då det tar ganska lång tid att göra åt en sån på 1,5 hästar ;) Jag har hästarna i världens bondhåla, då menar jag att ALLA är bönder häromkring men ändå kan jag inte får tag på sådana balar hösilage jag vill ha :(

Vad ger ni och föredrar till era hästar? Hö eller hösilge?




Postat av: Charlotte

Min häst käkar helst vanligt hö. Har provat med hösilage men han äter inte lika mycket av de, vet inte om det kanske är för att det mättar mer? Eller är det någon skillnad mellan hö och höilage på så sätt? :)

2011-09-09 @ 10:46:36
URL: http://dressyrlovet.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Eftersom jag har fri tillgång blir de hösilagebal ute i hagen. Nu när hon vilar tar jag hösilage från en bal inifrån, fri tillgång.

2011-09-09 @ 10:55:55
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Ingela

Vi har provat ge våra hästar allt från hö till hösilage till ensilage. Höet är det ingen av dem som gillar, de bara slänger ner det i vattnet, eller som vår ponnydam - drar runt det i boxen och bajsar på det för att visa att hon är missnöjd... Dessutom är det inte så stor kvantitet för dem att äta (ca 5-6 kg utslaget på tre måltider) eftersom det har så hög ts-halt (oftast). Ensilage provade vi för att vi hade det lättillgängligt (bonden var egenproducent) men ponnyn slutade äta när hon var mätt (de fick runt 14 kg) och gick ner i vikt (inte så hög ts-halt så de fick mycket) och dessutom möglade det lätt om det exponerades för syre länge. Nu använder vi hösilage och båda hästarna trivs jättebra på det, ingen som drar ner i vattenhinken, drar runt i boxen och båda äter upp allt (ca 9-10kg). Hoppas du blev något klokare!

2011-09-09 @ 13:57:32
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/
Postat av: Natalja

Hö på sommmaren, hösilage på vinter! alltid fri tillgång :)

2011-09-09 @ 14:19:03
URL: http://nataljas.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilket som, Zola har haft båda! (: Dock hade vi våra balar ute (höselage) på vintern och det var inte så nice när man skulle packa!



Då är det smidigare med hö tycker jag, som inte fryser!



Håller med dig, köp inte en rundbal, vi var 8hästar som delade på en rund bal, tog ca 2veckor innan den var slut och den hann mögla (även på vintern -5grader) Vet ej fall vi köpte dem mögliga men men! :( tråkigt att behöva slänga!

2011-09-09 @ 16:19:01
URL: http://beeatrice.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0