Det gick åt helvete!

DATUM: 2011-09-10 / TID: 19:57:36


Minst sagt! :( Tog ut Avons på linan på stubbåkern och longerade han en bra stund tills han började slappna av och frusta. Skulle sätta mig upp och gjorde så också, men jag hann inte ta i tyglarna förrän han tog världens bocksprång rakt upp i luften, landade och fortsatte i världens bockutsprång. Jag flög så klart av som en vante då jag inte alls var förberedd på det och hade inget som helst i händerna. Sambon höll självklart kvar i linan som tur var och han flög mer eller mindre som ett sträck bakom Avons som bara fortsatte bocka språng efter språng.

Även jag kom upp på benen och lyckades få tag i en stump av linan så vi både kunde hålla honom. Efter några varv så lugnade han ner sig och stannade. Inte nog med att han skulle ha av mig från ryggen, han skulle även ha väck sadeln vilket han inte lyckades med. Jag blev ganska yr i bollen men försökte ändå klamra mig upp och hänga mig i sadeln och sedan longera vidare. Efter detta slängde jag av han sadeln och gick ut på banan med honom och hängde mig över honom samtidigt som sambon försökte få honom att gå framåt. Det gick då minsann inte. Han frös fast i backen och vart helt blockerad. Hoppade av och då ruskar han till lite på huvudet och går framåt. Precis exakt som om en spärr på honom släpper. Gjorde om proceduren och han blir exakt likadan. Det är precis som om det sitter en OnOff knapp på ryggen på honom. Så fort jag kommer upp så blir han spänd, blockad och man kan inte ens få kontakt med honom öht. Han äter inte ens morötter eller godis ur handen på den som står brevid honom.

Det var ingen idé att försöka dra honom framåt så jag hoppade ner och satte longerlinan i ena bettringen och en graman i den andra och körde "long reining" med honom istället. Konstigt nog kunde jag gå brevid honom och ha min arm över hans rygg utan att han brydde sig ett skit. Jag förstår mig inte på den där hästen. Jag fattar verkligen inte varför han blir sådär blockad och det verkar som om ju längre tiden går utan ryttare på ryggen ju sämre blir det den dagen man ska sätta sig upp.

Tror att jag kan ha åkt på en hjärnskakning
:( Är riktigt yr i huvudet och spyr snart, så jag ska slänga mig i sängen och kolla på TV. Många tankar snurrar runt i huvudet på mig just nu och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har kontaktat ranchen i närheten som håller på mycket med problemhästar och mental träning. Har beslutat att eventuellt skicka honom på tillridning, men jag skickar han inte vart som helst. Vi får se vad för beslut jag tar helt enkelt.. Som han är i ridningen nu är han inte bara en häst som är istadig han är rent ut sagt LIVSFARLIG! Han blir en helt annan häst, som förvänd på en sekund och han blir såpass blockad att det inte går att få kontakt med honom.

Postat av: Emma

Usch det där lät inte roligt.. :/ Undra vad han har varit med om tiden innan du köpte honom.. :( Men hoppas och håller tummarna att du får till han. :)

2011-09-10 @ 20:38:50
URL: http://klemmas.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Tycker du gör rätt i att ev lämna iväg honom.Det är inte fel!Och man reder inte alltid ut allt själv.

Man är bara mänsklig.

kram på dig !

mvh/Q

2011-09-10 @ 20:56:11
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Jossan

Instämmer med Q! Var rädd om dig!!!

2011-09-10 @ 20:58:58
URL: http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se
Postat av: malin

Usch vad tråkigt! Svårt när dom är såna, hoppas att de löser sig!!



:)

2011-09-10 @ 21:01:04
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: Sofie - Ejan

Ta hand om dig! Ta din egen säkerhet i första hand, akta så du inte blir allvarligt skadad, det låter inte roligt det där, undrar vad han vart med om tidigare som beter sig sådär :/:/

2011-09-10 @ 21:28:46
URL: http://ejankolifejan.blogg.se/
Postat av: Johanna

Men usch låter inte alls kul... Tråkigt att du aldrig får veta vad han har varit med om :(

Han har inte ont nånstanns?

Jag hoppas att ni fixar detta, men va rädd om dig!

2011-09-11 @ 20:28:16
URL: http://maggieembla.bloggo.nu/
Postat av: Linda

Nämen stackare!! Hua du har det kämpigt!



Men det verkar ju vara psykiskt? En granne här till mig köpte ett sto med STOOOR kapacitet, de kan komma hur långt som helst. MEN hästen bockar och blir helt tokig när de ska komma till galopp.

De har givetvis kollat upp henne med ALLT men det verkar som om det sitter i huvudet.



Tjejen som äger hästen är grymt duktig, hon är en person som säkert kunnat kanske hjälpt dig, hon är van vid "sådana problem" och tävlar på hög nivå.

Hon fick hjälp av ett proffs från tyskland som brukar komma hit och faktiskt så har det blivit bättre och bättre med hästen.



Du kanske måste ta hjälp av någon innan du skadar dig rejält?

2011-09-15 @ 17:28:51
URL: http://mittangsull.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0