Sämsta dagen

DATUM: 2011-08-12 / TID: 20:03:20


Jag blir så trött, less och allmänt frustrerad. Idag hade jag och Avons en riktigt dålig dag. Ja, dem dåliga dagarna börjar ta över mer och mer.

Skulle rida till skogen en sväng var det tänkt. Men efter 100 meter hemifrån kastade han av mig och stack till skogs - ordagrant! Sprang efter ner till skogen och där står han livrädd och kommer fram till mig. Jag vet dock att allt var mitt fel för när jag satte mig upp gled sadeln lite till vänster och det var det jag försökte rätta till uppsuttet genom att ställa mig till i höger stigbygel - det gick ju såklart inte! Han blev superstressad och tog några skutt framåt och i ren reaktion bromsar jag honom och då började han studsa ännu mer tills jag fint ramlade av i havreåkern :(

Det har blivit som en ond cirkel med mig och Avons. Till en början gick det mycket bättre att rida honom för jag visste liksom inte om hans "tendenser" men nu när jag vet dem så blir det att jag sitter och spänner mig, på en redan spänd häst. Det kan ju inte bli värre?

Jag red iaf hem till banan och försökte skritta honom, men han bara försökte småspringa ifrån mig och blev stressad så fort jag försökte sakta in honom, så jag hoppade av och hämtade longerlinan och longerade honom i alla gångarter, vilket gick super. Sen satte jag mig upp igen och skrittade några varv och avslutade med att rida ner till skogen och vända.

Jag blir så trött. Jag vet liksom inte vad jag ska göra längre. Hur ska jag bete mig? Hur ska jag rida? Vad får jag göra och inte göra? Jag vill inte sitta i sadeln stel som en pinne och vara rädd för att röra mig. Det känns inte kul att rida då. Jag kan ge han all tid i världen, men jag måste kunna skritta mer än 100 meter innan han kastar av mig.

Det jobbiga är att allt handlar om när jag sitter i sadeln. Jag kan göra vad som helst från backen, men så fort jag kommer upp i sadeln så blir han helt förvänd. Det hjälper inte att jag jobbar honom från marken, det är inte där han har problem. Problemet är att han är rädd för den som sitter på ryggen och vill bara springa ifrån det.

Var bara tvungen att skriva av mig. Idag känns allt skit och det känns säkert bättre imorgon. Men just nu känner jag att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare. Från marken fungerar allt, men inte i ridningen och det går liksom inte rida honom knappt. Det gör allt så mycket svårare. Just nu känner jag bara för att skicka iväg honom till någon som kan ta i tu med honom och skicka tillbaka honom när han är häst igen. Jag vill heller inte sälja honom, jag tycker ju ändå om honom men jag har liksom ingen plan på hur jag ska göra längre :( Suck!

Någon som vet vart man skickar sådana här hästar? Är det typ tillridning, någon som håller på med problemhästar eller nh?

(ursäkta långt och jobbigt inlägg, men idag är jag bara såååå less)

Postat av: Emma

Ring någon, googla och se om du hittar någon som kan rida till honom, testa och se. Finns väldigt många bra ryttare som rider till, men jag undrar dock om han inte gjorde sådär när du var och provred och den som red honom när du kollade ? Eller är de bara nu ?

Hmm, förstår att du är kluven. Men jag själv skulle aldrig orka, orka vara såå orolig/rädd och man blir ju förtvivlad när man inte vet vad man kan och får göra utan att de skuttar rakt upp i luften..



Kramar till dig..

2011-08-12 @ 20:52:27
URL: http://crazygirlinthisworld.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Kan du ha någon som leder dig ute? Det låter kanske heltöntligt men dels för att du ska slappna av lite och att han som du säger fungerar på maken.Kombinera detta och nöt på ni kommer fixa det tids nog.Ge det mer tid.På den korta tiden du haft honom kunde jag inte sen trava knas ute för då fick jag åka du jävlar i min lilla låda.

Föresten sen du skrev om näsflödet så har jag kollat mina och nog har dom klart näsflöde även vid torrt väder =)

mvh/Q

2011-08-12 @ 22:39:15
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Johanna

Min häst har varit likadan. Börjar du bli rädd för honom är det svårt, då blir allt en ond cirkel. Kan du inte BARA arbeta honom från marken ett par veckor. promenader, longera tömköra?

Lycka till

2011-08-13 @ 06:57:15
Postat av: Izabella

Hejsan, jag har själv en "problem" häst och han gillade inte riktigt att bli sadlad, direkt när jag satte mig på honom ville han börja trava och inte bli lugn, när man begärde saker tex gå i form eller bara något simpelt drog han upp huvudet upp och ner hela tiden och ibland även stegrande = tog dit en kiropraktor och visade sig han hade låsningar i rygg och nacke. (ville bara ge dig ett tips pga det är när du sitter upp och sitter på honom, han kanske har ont någonstans)

2011-08-14 @ 10:12:11
Postat av: Malin

Vill du att någon ska "rida till honom" så prata med Anna Hassö,deras team är sjukt duktiga!



Men tror att du fixar det själv,alla har vi dåliga dagar!:)



Om designen förresten,jag skulle behöva lite hjälp med att ändra textstorlek och text,samt lägga in en bild i menyn och skriva några rader. (som du har) Har du lust/tid att hjälpa mig vore de skit snällt!:)

2011-08-14 @ 13:14:28
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0