Pee Wee Bett

DATUM: 2011-09-01 / TID: 16:30:49


Fick rådet att prova ett Pee Wee bett på Avons. Har suttit och läst på massor om det här bettet och det verkar ju faktiskt ha en otroligt bra tanke bakom det hela. Tror faktiskt ett sådant skulle kunna passa perfekt in på Avons beteende vad gäller bett.

"Storsäljare i USA och Australien. Skonsamt för hästens mun. Kan användas som stångbett eller med hävstångseffekt. Ett anatomiskt bett som tar minimalt med plats och ligger stilla i munnen. Bettet ger dig som ryttare maximal kontroll med minimal inverkan."

Eftersom bettet är såpass smalt (8 mm) och har en ganska böjd mundel är nästintill omöjligt att hästen kan peta upp det och bita på det.

Någon som har eller har provat detta bettet? Kostar ju ändå 699:-, vilket det självklart är värt om det fungerar. Har läst massa positiva kommentarer om detta bettet, så jag funderar på att iaf prova. Det ska även vara bra till unghästar eftersom det är såpass stabilt, för att sedan gå över till ett vanligt tränsbett.

Här kan ni läsa mer om bettet: Pee Wee Bit

 

 


Postat av: Malin

Har hört talas om bettet men vet ingen som provat det.

2011-09-01 @ 19:41:55
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:I bland tror jag också det är vettigt att hålla kvar vid en sak i några veckor även om det kanske inte funkar fullt ut till att börja med. För någonstans måste han börja acceptera att saker och ting sker runt honom som kan kanske inte gillar.Men han behöver ändå utsättas för det för att tillslut komma till ro och förstå att det inte är farligt och på så vis hitta avslappningen.

Har han tex ett smärt minne med sig eller andra mer psykiskt anknytna saker i bagaget tar det tid men han måste samtidigt utsättas för det han har dåliga minnen av för att komma över dem.

Jag brukar tänka som så att jag tar det för vad det är i början och stör hästen så lite som möjligt och låter hästen på sätt och vis ta ansvar för sina handlingar och jag ingriper inte om det absolut inte behövs.

I början med knas i tömkörningen (ok han är inte som din här men ändå)

Så fick jag helt sonika börja med att få honom att röra sig runt mig utan att se mig som ett hot och fick verkligen tänka på kroppspråket för att inte trigga igång honom. Efter ett par vändor så tyckte han väl det var ganska så gemytligt att springa runt där och slappnade av sen fick man pö om pö lägga tryck på honom och vara noga med att man inte krävde flera saker samtidigt utan nöta in EN sak i taget över ganska lång tid.

I dagsläget är han jätte trevlig att tömköra i samtliga gångarter och väldigt lugn.Tid tog det men det gick.=)

mvh/Q

2011-09-01 @ 21:22:34
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: malin

Tror du helt klart ska prova de,låter ju väldigt bra!:)

2011-09-02 @ 19:47:25
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: lina holmbom

Jag har haft peewee bettet, och jag gillade det inte. Är väldigt smalt och mina hästar vågade inte suga på det även på lång tygel :/

2011-09-03 @ 10:46:04
URL: http://blog.skrotpilot.se

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0