Galoppfattningar

DATUM: 2011-09-06 / TID: 12:31:05


Idag var det återigen dags för lite longering med fokus på galoppfattningar. Avons har ju svårt för att hålla högergaloppen, så fattningar skadar ju aldrig för att få honom stärkt. Han skötte sig kanonbra! :)

Hörde dock efter att han blivit uppvärmd och gått ett varv i galopp att det liksom "klockade" uppe i bäckenet/länden någonstans. Det var inte bara lite knäppningar som hästar kan ha (som även Avons har) utan det lät liksom dovt och långt inne, precis som om två stora ben låg och och gnagde mot varandra. Skumt! Undra vad det kan vara? Kanske bara nojjar mig, men ändå..

Sen har han en lös sko, inte den som han vred av sig sist utan den andra. Huga! Jag har ju han bara skodd fram och på bara några veckor har han lyckats att trampa halvt av sig en och nu sitter den andra lös. Antar att det är för att det varit en otroligt klenig period nu, men hur fasen ska det gå när jag ska sko han bak också? Jag lär ju få ringa hovslagaren var eller varannan dag :( Helst av allt vill jag ju att han ska gå barfota, han trivs väldigt bra med det, men på ett sätt måste jag ha skor på honom då han sliter snett. Vilket dilemma! :P

Postat av: Emma

Sv: Okej tack så mycket! Då ska jag försöka mig på att fixa en då :) Men jag har fortfarande inte fått till din bild länk... :P Har du fixat din design på bloggen sjläv? :D

2011-09-06 @ 13:31:51
URL: http://klemmas.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Är det inte bara helt normalt valack ljud du hörde då?

mvh/Q

2011-09-06 @ 13:36:56
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Emma

Sv: Okej superfint! :) Hjälper du andra att fixa? Jag behöver vekrligen hjälp, förstår mig inte på alla koder hit och dit, blir bara fel.. :( :P

2011-09-06 @ 13:42:36
URL: http://klemmas.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Du får be henne komma ut och lyssna hon kanske när hon får höra det kunna säga vad det är.

//

Jag tycker man ser ofta att folk planlöst rider rakt fram trots att hästen inte alls är på hjälperna och så försöker man bromsa den genom handen i stället.En sådan konflikt kan man som människa inte vinna på ett bra sätt på det viset.det enda man får är ju en häst som inte bjuder rätt fram till handen sen.Därav la jag upp denna övning i dag =) man får så mycket igen av den tycker jag.Bästa sättet att få knas att varva ner är helt enkelt att leda in honom på en volt.Det är lite av hans "trygghet" på banan/ridhuset.Så jag förstår att du också har nytta av det.

mvh/Q

2011-09-06 @ 14:00:33
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Danielle

Svar: Tack så jätte mycket för den fina komplimangen om Coby! Hoppas du ångrar dig och vill sälja det till mig ;) Haha men hör av dig, ha det bäst så länge :)

2011-09-06 @ 14:55:51
URL: http://frysmarkt.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Det är en kombination av väldigt mycket att han var som han var och en lång historia om jag ska gå ner på detaljnivå .Men vi tar det lite kort..



Förra ägaren trodde mer eller mindre att "han var sådan" lite galen helt enkelt.Och därav har han handskats med honom därefter..lite av tänket "låta han springa-han blir nog trött sen" och på så sätt avlöser det ena problemet det andra. och lika var det i hanteringen av knas. enkla snabba lösningar som gjorde att man slapp lägga ner tid och bråka. Man hittade en mellanväg där det funkade helt enkelt.

Och av det får man en väldigt förvirrad häst utan att man egentligen hade de avsikterna.Knas är ju dessutom väldigt präglad på människor och har gått själv större delen av sitt liv. det är först nu de senare åren han börjar prata hästspråk som en häst.Innan var det lite si och så med den saken och han var väldigt aggresiv som jag tror bottnade sig i en stor portion osäkerhet från hans sida.Han visste ju inte bättre.

Knas liv är väl en tragisk historia på många sätt utan att egentligen någon gjort honom illa på något vis varesig psykiskt eller fysiskt. Han har bara varit väldigt missförstådd redan sen tidig ålder och jag kan villigt medge att jag i början inte alls förstod mig på honom i början heller.Det är sjujäkla mycket häst helt enkelt .men han är inte dum.

Knas till skilland från din är sällan rädd.Därimot är han känslig och behöver vägledning. får han inte det eller när han inte förstår.. det är då han går i taket.

Jag har ju utrett honom flera ggr hos vet och jag var faktiskt övertygad om att hästen hade ont någonstans väldigt länge.sista utvägen för oss var när han fick gå på smärtlindring en period för att helt enkelt se om han ändrade sitt beteende både på marken och uppsuttet.men det gjorde han inte han fortsatte som alltid och varesig jag eller vet såg någon förändring i honom någonstans .det var väl där jag insåg att han helt enkelt är sådan.Och också hur mycket jobb jag hade framför mig.

mvh/Q

2011-09-06 @ 14:59:37
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

lär förtydliga mig känner jag.." Var sådan" är väl egentligen fel uttryckt .För han är ju inte sådan i dag.Visst har han även varit med om en del obehagliga saker i livet men inget av dessa har präglat honom på något sätt .för skulle det ha gjort det så skulle han var rädd för allt och vara både bakskygg och huvudskygg och rädd mitt på.=P vilket han faktiskt inte är.

mvh/Q

2011-09-06 @ 15:08:28
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

haha.. förlåt att jag skrattar men jag känner igen mig så väl.Har du börjat ligga sömnlös om nätterna ännu och grubblat kring din vackra häst? ;-)

skämt och sido !



Har han några ärr eller något på sin vänstra sidan som tyder på yttre våld?

Dock kan jag säga att i bland så är det egentligen motsatta sidan som är problemet.Vad sa ET ?(jag minns inte vad du skrivit om det)

Är han välbalanserad i sig själv tycker du?Har lätt och svänga osv? svårare åt något håll?

i bland kan det vara simpla saker som ställer till det som är lätt åtgärdat bara man finner orsaken.Kan vara brist på styrka tex och han blir rädd när han inte förmår att göra det du ber om osv.eller vad man indirekt ber om utan att märka av det.



Har han dessutom varit hårt hållen tidigare så är det lätt hänt att han "flyr" istället för att ens försöka för han vågar helt enkelt inte.

Jag tror precis som du att skygglappar kanske inte riktigt löser problemet men kan kanske funka som en temporär lösning.Risk finns ju att han går totalt bananas om du provar.

Och ja.. precis som du säger..Troligtivs lär du rida bort det..Om det inte finns någon logisk annan förklaring till hans beteende.

mvh/Q

2011-09-06 @ 16:39:57
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv.en fundering.. när du säger "böja igenom till höger" menar du då ställa åt höger? alltså böjd till höger? hänger han i högertygeln då?

mvh/Q

2011-09-06 @ 17:03:09
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Anna Ericsson

Ingen aning varför hon gör så faktiskt. Hon är ju väldigt känslig i munnen och kanske beror tuggandet på att hon känner obehag av bettet. Men hon rids på äppelbett varierat med hackamore och sen vi(jag och syster) började med det så har tuggandet blivit liiiite bättre när hon ska gå på bett igen :)

2011-09-06 @ 19:50:02
URL: http://cobol.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0