Vad ska jag ta mig till?

DATUM: 2011-10-05 / TID: 18:25:05


Trodde verkligen inte att jag skulle må såhär dåligt.. Jag kan inte jobba, ligger hemma med världens migrän och spyr, kan inte äta osv.. Snacka om att gå rakt in i väggen :(

Jag vet inte hur jag ska göra.. Känner mig så fruktansvärt ensam.. Har pratat med veterinären som är anti till hela den här situationen och tycker det enda rätta är att köra tillbaka Avons, hon tycker inte att jag ska fortsätta med den hästen. Hon skulle kunna tänka sig att ge han en ENDA chans och det är att prova behandla honom och hjälper inte det vill hon att jag tar bort honom.. Hon tror att det kommer bli hans öde ändå eftersom bilderna och spatten var bland det värsta hon sett. Vet inte hur mycket jag ska lyssna på henne då hon tycker att jag är mer eller mindre dum i huvudet som ens överväger att ha kvar honom..

Jag har ännu inte fått svar från försäkringsbolaget heller, om de kommer att ta det här eller inte. Men det skulle inte förvåna mig om de inte gör det. Usch.. Alla säger till mig att köra honom tillbaka, men jag tror inte jag skulle kunna leva med det, samtidigt vet jag att det är problem att ha honom kvar. frågan är bara om det är värt det?

Fy fan säger jag bara.. Jag vet varken ut eller in.. Det här är nog det svåraste beslutet jag måste fatta någonsin..

För övrigt är Avons precis som vanligt. Pigg, glad och busar runt för fullt i hagen för glatta livet! Vad ska jag ta mig till?

Postat av: jossan

Det är inte upp till mig att tycka, men jag tycker inte du ska behålla honom Jennie.. Det finns friska hästar där ute, och du förtjänar verkligen en frisk häst som är redo att köras igång med på engång. Som du bara kan ha roligt med!! Kram <333

2011-10-05 @ 20:15:44
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja du det är inte lätt, men handlar det om enormt mycket pengar som du kanske kan lägga på en annan häst som du kommer göra stora ting med kanske det är smartast att lämna tillbaka? Men vem vågar lämna tillbaka och riskera att han säljs vidare.

Ja du, tuff sits, o andra sidan vem vill köpa en skadad häst??



Jag förstår att det är tufft för dig, men.. ja.. jag hade nog lämnat tillbaka ändå =/ Du har väl inte haft honom så länge vad jag förstått? Kanske ska man vara glad för det, för då tror jag inte att du ens hade velat om att lämna tillbaka honom eller ej- då hade du nog kännt starkare för hästen även om du känner enormt mycket för honom nu.



Jag köpte nog min häst skadad, nu har jag ägt henne i snart ett år så det finns inte ens en tanke till att "börja bråka" med förra ägaren, inte för att jag har några bevis heller men till 99 % säker är jag. Jag skulle aldrig lämna tillbaka henner eller orka kräva ersättning- det har ju gått så pass lång tid menar jag. O det klart, hon går ju att laga, Avons har lite sämre förutsättningar tyvärr =/



Det jag menar är att eftersom det inte gått så lång tid mellan er två kanske det är "lättare" bättre att lämna tillbaka denna gång än att du skulle ha haft hästen betydligt längre.



Men jag förstår dig. fy fan alltså.

2011-10-05 @ 21:02:39
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Jag skrev det tidigare att du bör ta bort honom.Han har haft en bra tid hos dig och även om du tycker att han inte visar smärta när han skuttar runt i hagen så är det till faktum så att det ofta är så hästar med problem hanterar sin smärta.det är genetiskt för dem att inte visa svaghet inför "flocken" det är ofta först när det gått för långt de blir mer apatiska.

Jag har inte så stor erfarenhet av just spatt .bara ett få tal hästar i min närhet.Och just när Glidlederna har växt ihop som de gjort på avons är inte framtidsutsikterna goda.En fråga du bör ställa dig..Är det inte bättre att sända honom vidare nu innan han får allt för ont.

I övrigt håller jag med Jossan.

Det finns en frisk häst där ute åt dig också.Allt har sin mening på något konstigt sätt och jag tror att din uppgift kanske är att ge Avons ett värdigt slut även om det kanske låter väldigt konstigt.

För tänk om han hamnat hos någon annan utan din känsla för djuren.Hur hade han haft det då?

Massor med kramar

mvh/Q

2011-10-05 @ 21:08:27
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Camilla

Alltså tycker så jävla synd om dig.. stackar människa, snacka om otur... Jag finner faktiskt inga ord ens över hur mkt jag tycker synd om dig nu!!!

2011-10-05 @ 21:16:35
URL: http://bbqridtravare.blogg.se/
Postat av: Lina

Om jag får spekulera lite så är det ju ganska troligt att om du lämnar tillbaka honom så kommer han tas bort på en gång. Då kan han likagärna få stå kvar hos dig och tas bort av dig.

För visst får du tillbaka en del av köpesumman även om du behåller honom?

Det ÄR skitjobbigt att ta bort sin bästa vän, MEN det finns ibland inget annat alternativ. Man kan inte hålla dem vid liv bara för att lindra sitt eget samvete, han mår inte dåligt av att dö. Det är så det går till i naturen, vem vill inte leva lyckligt och sedan dö lycklig? Miljontals hästar i världen har det så mycket värre.

Mitt råd är att rådfråga på bukefalos bland folk som har erfarenhet av liknande problem för att få ett hum om det överhuvudtaget är någon ide att försöka. Och beroende på din ekonomiska situation så tycker jag du tar bort honom hemma, där han är trygg och glad. Stor kram!

2011-10-05 @ 21:20:27
Postat av: Bonnie

Om jag var du så skulle jag hellre ta bort honom själv och inte lämna tillbaka honom, då vet du iaf var han är och att han inte lider.

Vi hade en hund som hade ett allvarligt höftledsfel men som inte verkade ha några problem konstigt nog, hon var däremot ganska stressad och utåtagerande mot andra hundar. Vi testade att ge henne smärtstillande och hon blev lugn och fin, stressen kom enbart pga smärta. Hon fick somna in bara två år gammal.

Tror tyvärr att det kan vara samma med din kille:/



Massor av styrkekramar!

2011-10-05 @ 21:23:33
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej!



Kom in på din blogg av en slump. Då jag sökte ang grevagården & Marika. Måste få svara på Linas kommentar. Nej, han kommer högst troligt inte avlivas hos Marika. Han kommer annonseras ut & säljas vidare.



Finns många många där ute som köpt skadade & sjuka hästar av henne. Min kompis köpte en häst som senare visade sig ha en gammal FRAKTUR i hasen, som ett ex bara.



Tycker du ska försöka få honom utdömd & avlivad hos dig. Än att riskera att han säljs vidare & blir vandringspokal. :-(



Han verkar ha haft det toppen hos dig.



Mvh Hanna.

2011-10-05 @ 21:45:01
Postat av: Emma Johansson

Finns det ingen möjlighet för dig att åka till ytterligare en veterinär för att få ett andra utlåtande? H*n kanske har en helt annorlunda uppfattning om hur Avons framtid kan se ut.



Skickar massa kramar och framförallt ork till dig!



Kram

2011-10-06 @ 07:22:55
URL: http://www.stallhojden.wordpress.com
Postat av: Ingela

Det är upp till dig hur du känner, men jag säger som skribenten ovan; prova en annan veterinär. Av egen erfarenhet så skiljer det sig så mycket som natt dag. Vår ponny skulle opereras i frambenet (vet sa att det var ett blodkärl i kläm, hon opererades för detta i bakbenet) för 18 000, men försäkringsbolaget gick inte in eftersom vet hade sagt att prognosen var osäker och det inte var säkert att problemet var det som konstaterats. Så vi opererade inte och så fick hon vila istället och då hörde vi talas om en kiropraktor som tydligen var väldigt duktig och vi visste att hon var sned i ryggen så vi provade kiropraktorn. Hon sa att hon aldrig hade träffat på en så spänd häst och hon fick komma frekvent i början men hältan försvann - den berodde på att musklerna var spända, inget annat. Vi är glada att vi inte gick på operationen kan jag säga.

Jag tror inte det bästa skulle vara att lämna tillbaka honom, men oavsett beslut så är det det rätta för dig.

2011-10-06 @ 09:50:43
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/
Postat av: Johanna

Att ta bort honom vore det bästa för hans skull, om framtidsutsikterna inte är bra. Förstår känslan av att skicka tillbaka honom, vad skulle dem göra m han? sälja igen? Hoppas att allt löser sig för dig iaf, och det finns friska hästar som väntar på dig du förtjänar verkligen det.

2011-10-06 @ 11:23:14
Postat av: Anna

Jag har läst din blogg och har några undringar..

Var han initialhalt på kliniken eller efter böjprov? Bedövades något ben för att få fram hältan på det andra (eftersom det är dubbelsidigt)? Spatt anses ju vara smärtsamt under aktiv process men vid ankylos (sammanväxning) ska smärtan gå över.

Du kanske kan prova rida honom med smärtlindring (metacam/finadyne/butta) för att se om han beteer sig annorlunda?

Oavsett lider jag med dig, är i lite liknande sits med min häst som jag kämpat med i 2 år, och ibland önskar jag verkligen att jag bara gett upp från början och tagit bort honom..

2011-10-06 @ 19:48:32
Postat av: Karja

oavsett vad du kommer fram till i slut ändan så har han haft en jätte bra tid hos dej

2011-10-07 @ 22:52:02
URL: http://justmylife4ever.wordpress.com/
Postat av: martina

fin blogg du har :)

följa varandra via blogkeen eller bloglovin?

2011-10-08 @ 11:01:29
URL: http://martinaolsson.myshowroom.se
Postat av: Anonym

Har en bloggtävling på bloggen där du kan vinna det supersnygga pannbandet "Rock circle" från Fortis Et Liber. Var gärna med och tävla om detta superfina pannband till din häst! Klicka på länken för att komma direkt till tävlingsinlägget: http://stockholmsjenna.myshowroom.se/bloggtavling-vinn-pannbandet-rock-circle-fran-fortis-et-liber/ . Passa på nu, tävlingen avslutas snart!

2011-10-10 @ 00:21:04
Postat av: :)

Mycket sorgligt att läsa. Jag har följt dig sen Jippan..



Men, spatt behöver som sagt inte ha "dödlig" utgång.



Har en lite solskenshistoria.

Stallägaren här hemma har en D-ponny som hon haft i många år & tävlar dressyr på. Men så kom de fram till att han hade spatt. Och han har haft väldigt ont utav det. Sprutad hit & sprutad dit. Tror hon var påväg att ge upp till hon fick provat en helt ny & ganska oprövad metod.. Sprit i lederna. Tar död på vävnad så spatten inte sprider sig. (osäker på hur den verkar exakt, men något liknande de jag beskrev) Och dom är gladare än någonsin för å är tillbaka fullt ut.



Hoppas de löser sig!

2011-10-10 @ 10:59:35

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0