NH-träning

DATUM: 2011-07-31 / TID: 22:15:37


..eller vad man nu ska kalla det. Jag sadlade Avons och tog med honom ut i repgrimma till banan. Körde lite flytta-övningar, framåt, bakåt, följa efter, stanna osv. Sedan hängde jag mig över honom i sadeln, tog honom på baken, under magen, vid skänkelläget, på halsen, huvudet, öronen - you name it! Han var lugn och fin och brusade inte upp. Jag gav han även en massa godis när jag satt upp i sadeln, så han fick vända huvudet mot mig och ta godiset ur min hand. Lite fundersam såg han allt ut, men allt gick lugnt och fint till.

Hämtade sedan en plastpåse som jag strök honom med ÖVERALLT, på huvudet, rumpan, magen, benen - ja överallt! Sedan ställde jag mig vid sidan, och höll upp påsen bakom sadeln och viftade med den i luften hej vilt. Inte en enda reaktion. Avslutade med att jag hängde mig i ena stigbygel och hoppade upp och ner, skakade i sadeln, la upp stigbyglarna på hans rumpa osv.. Ingen reaktion där heller. Han rörde inte en fena, han stod bara och såg väldigt fundersam ut.

Så det blir nog att jobba honom
från marken mycket mer, och de gångerna jag ride kommer jag att använda graman som en säkerhetslina tills jag lärt mig att känna av honom mer samt att han lärt känna mig ordentligt och fattar att jag inte vill honom något ont. Skall även se om jag kan få tid för en veterinärundersökning så snart som möjligt för att säkerhetsställa att allt verkligen är OK med honom (även om en vet.bestikning gjordes 3 veckor innan jag köpte honom).

Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Vad härligt ändå att han var lugn i dag.skönt för mig att läsa tom eftersom jag vet hur det kan vara.



jag tror inte heller att han behöver ha ont någonstans.men det är ju väldigt svårt att veta också vad han eventuellt har med sig i bagaget.



Min svägerska hade en importhäst som köptes från ett mindre nogräknat ställe.Den hästen var ett otroligt gissel att tränsa efter att tag efter att hon fått hem den.Och den blev mer eller mindre skogstokig vid tränsning.Det uppdagades efter en tid att han faktiskt hade en gammal skallfraktur.(satt precis ovanför ögat du vet där det är ett hål .

Inget han troligen hade ont av men minnet från händelsen satt antagligen kvar vilket gjorde det hela väldigt svårt för honom. Tyvärr lever inte den hästen längre pga andra problem.men jag tror att han nog var med om både det ena och det andra i sitt hemland.=/

Har ingen aning egentligen vad jag vill ha sagt med det.Men de har inte riktigt samma hästhantering på andra sidan pölen i vissa länder om vi säger så.



mvh/Q

2011-07-31 @ 23:11:15
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Emma Johansson

Sv; Jag tror det är bra för din egen skull också att se om det verkligen är något fel i ryggen hans eller om det bara är rent jäkelskap och test av dig.



Hoppas att du känner dig bättre!



/Emma

2011-08-01 @ 18:15:16
URL: http://www.stallhojden.wordpress.com

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0