Ännu en häst har stupat

DATUM: 2011-08-27 / TID: 19:19:20


Usch.. Jag blir så jäkla ledsen. Läste om ytterliggare en travhäst som helt plöstligt dog under ett travlopp. Vad är det som händer egentligen? Troligtvis en kroppspulsåder som brustit. Tycker det finns många hemska grenar inom hästsporten, men trav ger jag då inte mycket för. Tycker bara man ser sönderstressade, ledsna hästar som går som maskiner på banorna. Dessutom har många av travhästarna magsår :(

I snitt dör fem hästar per år under pågående lopp i Sverige. Under 2009 dog nio travhästar under pågående lopp i Sverige.




Nu drar jag absolut inte alla över en kant. Syftet går nog mer till gubbar som det bara skriker pengar i huvudet på och använder hästarna som några slags maskiner.


R.I.P Yukon Boko



Yukon Boko (e. Viking Kronos) blev sex år och hann under sin karriär göra 38 starter. På dessa blev det 13 segrar och totalt sprang han in 1.054.480 kronor. Hästen ägdes av Doral System AB med flera. För knappt två år sedan avled en annan av Kolgjinis hästar under ett lopp på Åbytravet. Det var Immenso November som avled i början av ett V75-lopp i september 2009.

Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

Men vad fruktansvärt.. tycker det säger en hel del om trav när hästar DÖR under tävlingslopp.

2011-08-27 @ 19:51:09
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Linda

Mmm men egentligen traven är väl den mest pengamäktiga hästsport som finns. I stort drag är det pengarna som gäller och inte hästens hälsa, även om nu ägaren måste täcke hästens behov för att kunna springa ett lopp så har många väldigt lite moral i hjärtat.

De är som du säger, de blir till maskiner. Min pålle han travades ju sönder totalt, han hade tappat livsgnistan och helt sönder i bakknäna när uppfödaren fick hem honom från Åke Svanstet.

De kör slut på dom. Inte alla men många..



Sv: Ja det är ju helt otroligt egentligen att vi rovdjur ens får sitta på hästen. Brukar tänka på det väldigt ofta.

2011-08-27 @ 20:55:12
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Alexandra

jag har en travare. Viktor köpte jag dock huvudsakligen inte för just travet, men pga att han har skallen och kroppen för det vill jag åtminstone prova =).. Gubben jag köpte honom av hade ju "tröttnat" och sa att han var ett "nervvrak".. Men några nerver annat än i skogen har jag inte märkt. Dessutom sitter mina tankar och mål om start långt fram i tiden då hans hälsa går i första hand :).. Meeen han tycktes faktiskt riktigt taggad och glad när jag va inne på banan med honom och red tre bakvarv han liksom levde upp.. :) Så alla travare är inte ledsna och sönderstressade. MEN som du skrev det finns väldigt många gubbar som det bara sitter dollartecken i skallen på. Håller helt med! Men i mitt fall då så är det bara en bonus om han sprang in en peng som kunde täcka upp lite av det jag lägger ut (vilket är enorma summor just nu) Men skulle han tappa suget, stanna eller jag helt enkelt ser på honom att situationen ute i tävling är ohållbar i hans fall skulle jag ta bort honom från banorna för all framtid :).. Så det är magkänsla och hur han beter sig som spelar in i slutändan. Dom hästar som dör i loppen har blivit alldeles för hårt pressade i tidig ålder utan att dom gör något åt det. Sen så förväntas de för mycke utav dom, sporten är på väg utför så vi får hoppas att dom får rätsida på problemen snart.

2011-08-27 @ 21:10:07
URL: http://viggenochjag.blogg.se/
Postat av: Anonym

ja för det dör ju aldrig hästar annars? törs påstå att travhästarna är de som har bland de bästa kollen på sig vad gäller vetrinär etc, just för att de prestrerar så mycket. så käft när du inte vet ett skit.

2011-08-27 @ 22:21:47
Postat av: Anette

Det finns människor som dör när dom idrottar oxå.

2011-08-28 @ 13:07:18
Postat av: Anonym

Det är hemskt! :( Att man kan pressa ett djur så? :o man måste inse att även dem har gränser, men tvärr när dem gränserna är upptäckta blir det slakt! :(



Men som sagt det dör hästar även på hoppbanor, träng osv, men det är hemskt att man kan pressa djuret så! :(

2011-08-28 @ 15:41:30
URL: http://beeatrice.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0